Γράφει ο Ελευθέριος Γ. Σκιαδάς
Η 21η Νοεμβρίου έχει καθιερωθεί και ως Παγκόσμια Ημέρα Χαιρετισμού και στον εορτασμό συμμετέχουν 180 χώρες. Για να συμμετάσχει κάποιος στον εορτασμό πρέπει να απευθύνει χαιρετισμό σε τουλάχιστον δέκα συνανθρώπους του. Αυτά στην εποχή μας διότι κάποτε ο χαιρετισμός στο δρόμο ήταν ζήτημα ανατροφής. Στην νεοελληνική κοινωνία που αναζητούσε τον αστικό της χαρακτήρα μέχρι ειδικοί κώδικες για τον τρόπο που έπρεπε να χαιρετιούνται οι άνθρωποι στον δρόμο εκδίδονταν [1].
Σε έναν εξ αυτών διαβάζουμε ότι, όταν ο άνδρας συναντούσε γυναίκα σε δημόσιο μέρος, έπρεπε να αποκαλύπτεται, να βγάζει το καπέλο του τελείως και να τη χαιρετά. Εάν της μιλούσε, έπρεπε να παραμένει ασκεπής μέχρι εκείνη να του πει να φορέσει το καπέλο του. Αν η γυναίκα ήταν πάνω σε άμαξα, ο άνδρας έπρεπε να χαιρετήσει πρώτος, εάν ήταν πεζή, έπρεπε να περιμένει βλέμμα της που να σημαίνει ότι ήθελε να χαιρετηθεί.
Όταν ο άνδρας συναντούσε γυναίκα σε σκάλα, σε οποιαδήποτε κοινωνική τάξη και αν ανήκε εκείνη, έπρεπε να κάνει στην άκρη για να περάσει και να βγάλει το καπέλο του. Αν συναντούσε γυναίκα που κρατιόταν από τον βραχίονα κάποιου, δεν έπρεπε να τη χαιρετήσει εκτός και εάν εκείνη έδειχνε πως ήθελε να χαιρετηθεί. Σε αυτήν την περίπτωση ο άνδρας χαιρετούσε χωρίς να σταθεί.
Αν περπατούσαν δύο άνδρες και ο ένας εξ αυτών χαιρετούσε κάποια γυναίκα, ο άλλος δεν έπρεπε να χαιρετήσει διότι έτσι θα έδειχνε την αδιάκριτη επιθυμία να τη γνωρίσει. Ένας άνδρας καλής αγωγής έπρεπε να χαιρετά όλες τις γυναίκες με τον ίδιο τρόπο και όταν συνόδευε κάποια κυρία, δεν έπρεπε να χαιρετά παρά μόνον όσες γυναίκες γνώριζε η συνοδός του, εκτός εάν ήταν συγγενείς του.
Πιο δύσκολα ήταν τα πράγματα σε κλειστούς χώρους. Ο άνδρας έπρεπε να χαιρετά τη γυναίκα «όσο το δυνατόν βαθύτερον», δηλαδή υποκλινόμενος, και να περιμένει να του προτείνει το χέρι της. Όσο για τον χαιρετισμό μεταξύ ανδρών, έπαιζε ρόλο η ηλικία. Ο νεότερος όφειλε να χαιρετά πρώτος. Αυτά βέβαια, όπως είπαμε, σε παλαιότερες εποχές. Ας αρκεστούμε στον σύγχρονο εορτασμό που σκοπό έχει να συντελέσει στη συμφιλίωση των ανθρώπων.