Η ξεχασμένη Σμυρνιά σουμπρέτα Κούλα Γκιουζέππε

Μεσουράνησε στα χρόνια του Μεσοπολέμου και μεταπολεμικά έκανε καριέρα στις ΗΠΑ

Γράφει ο Ελευθέριος Γ. Σκιαδάς

Ο Δημήτρης Γκιουζέππε είχε τέσσερις θυγατέρες, την Κυριακή (Κούλα), τη Ζαφειρίνη, την Ελευθερία και τη Σοφία. Και οι τέσσερις ασχολήθηκαν με το θέαμα, αλλά μόνον η μεγαλύτερη, η Κούλα, έγινε ευρέως γνωστή ως σουμπρέτα. Γεννημένη στη Σμύρνη το 1908, σπούδασε στη Σχολή Καλογραιών του Πειραιώς, όπου εμφανίστηκε σε ερασιτεχνικές θεατρικές παραστάσεις, ερμηνεύοντας κυρίως ανδρικούς ρόλους. Παρότι επί περίπου τρεις δεκαετίες, ιδιαίτερα στα χρόνια του Μεσοπολέμου, λάμπρυνε το σανίδι με τη σπιρτάδα, την εξαίσια φωνή και τον χορό της, έφυγε από τη ζωή ξεχασμένη.

Κούλα Γκιουζέππε

Όπως έγραψε ο Κώστας Γεωργουσόπουλος, υπήρξε θιασάρχις και πρωταγωνίστρια δίπλα στον Σπ. Πατρίκιο, τον Κυρ. Μαυρέα, τον Δ. Δούκα και τον Μηλιάδη αλλά και στον μεγάλο Ν. Μοσχονά. Η καριέρα της, εκτός από την Αθήνα, απλώθηκε στην Αίγυπτο, στην Κωνσταντινούπολη αλλά και στις ΗΠΑ.[1] Ως επαγγελματίας ηθοποιός και χορεύτρια, εμφανίστηκε το 1927 με τον θίασο της Στάσας Αμηρά στην επιθεώρηση «Κόκκινος Μύλος» του Δ. Γιαννουκάκη. Πριν ακόμη τελειώσει εκείνη η δεκαετία και αφού είχε καθιερωθεί ως σουμπρέτα, προσλήφθηκε από τον θίασο Μακέδου στο θέατρο «Μοντιάλ» και στη συνέχεια πρωταγωνίστησε σε πολλούς μουσικούς θιάσους.

Γεμάτη ζωντάνια και δίψα για μάθηση και δημιουργία φεύγει για το Παρίσι με σκοπό να τελειοποιήσει τις γνώσεις της στον χορό αλλά και στη σκηνοθεσία. [2] Επιστρέφοντας, δημιουργεί ένα θαυμάσιο δεκαμελές μπαλέτο, με το οποίο συμμετέχει στον θίασο Μηλιάδη και σε παραστάσεις που ανέβηκαν στο «Σαμαρτζή».[3]  Ωστόσο, συμμετείχε σε διάφορους θιάσους ή συγκροτούσε δικούς της με γνωστούς πρωταγωνιστές. Δημιουργούσε δικά της μουσικά σχήματα και κυριαρχούσε σε γνωστές επιθεωρήσεις της εποχής. Στον «Παπαγάλο» του Βώττη, στον «Άντρα με το στανιό» του Αιμ. Δραγάτση κ.ά.

Έκανε περιοδείες όπου υπήρχαν Έλληνες και σημείωνε ιδιαίτερη επιτυχία στην Αίγυπτο. Επίσης, περιόδευσε στην ελληνική επαρχία, τις περισσότερες φορές με θίασο που είχε συγκροτήσει με τον Ι. Ιατρού. Συμμετείχε στον γενικό ξεσηκωμό του καλλιτεχνικού κόσμου, ο οποίος προσέφερε πολύτιμες υπηρεσίες κατά τη διάρκεια του πολέμου, ενώ το 1942 συνελήφθη και φυλακίστηκε από τους Γερμανούς στη Θεσσαλονίκη. Όταν αποφυλακίστηκε και αφού έπαιξε στα θέατρα «Λευκού Πύργου», «Πάνθεον» και «Μακεδονικόν» επέστρεψε στην Αθήνα (1943), συνεχίζοντας την πορεία της. Συμπαραστάθηκε όπως μπορούσε στους συναδέλφους της που υπέφεραν και συμμετείχε σε πλήθος τιμητικών παραστάσεων. Ήταν πάντα προσεκτική στη διαχείριση της δημόσιας εικόνας της. [4] Συμμετείχε επίσης με επιτυχία στα βαριετέ «Πεύκα» και «Όασις».

Οι αδελφές της Ζαφειρίνη, Ελευθερία και Σοφία

Το 1948 η Κούλα Γκιουζέππε εγκαταστάθηκε στις Ηνωμένες Πολιτείες, όπου και εργάστηκε με επιτυχία έως το 1960. Όταν επέστρεψε στην Ελλάδα, έδωσε ένα ρεσιτάλ στο θέατρο «Κεντρικόν», σφραγίζοντας έτσι την πολυετή σταδιοδρομία της. Εκ των τεσσάρων αδελφών και η Ζαφειρίνη Γκιουζέππε είχε σημαντική διαδρομή. Συμμετείχε σε αρκετές ελληνικές κινηματογραφικές παραγωγές από τη δεκαετία του 1940 έως και τη δεκαετία 1980, όπως η ταινία «Ο μεθύστακας» με τον Ορέστη Μακρή, «Ο τελευταίος άντρας» (1981), όπου υποκρινόταν τη Βασιλική, μητέρα του Κοσμά (Κώστα Βουτσά) ή η τελευταία της ταινία «Ο ζιγκολό της Αθήνας» (1984), την οποία είχε σκηνοθετήσει ο Γιώργος Λαζαρίδης και τη μουσική επιμέλεια είχε ο Γιώργος Κατσαρός. Οι άλλες δύο αδελφές, η Ελευθερία και η Σοφία, ασχολήθηκαν για μικρό διάστημα με το μουσικό θέατρο.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Η ηθοποιός Σωτηρία Ιατρίδου και το πολύπλευρο ταλέντο της

ΗΘΟΠΟΙΟΙ

Μεταβείτε στο άρθρο: Η ηθοποιός Σωτηρία Ιατρίδου και το πολύπλευρο ταλέντο της